حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی


1061 بازدید

 

کتاب «حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» اثر حجت‌الاسلام محسن محمدی به همت حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده‌است./
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) در دو بخش «امام خمینی و بیداری اسلامی» و «ظرفیت‌های حج در بیداری اسلامی از منظر امام خمینی» سامان یافته‌است.
در بخش نخست این اثر عناوینی مانند «امام خمینی و احیای تفکر دینی»، «تحول آفرینی امام خمینی در روند بیداری اسلامی»، «ضرورت و اهمیت بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی» و «امام خمینی، حج و بیداری اسلامی» دیده می‌شود.
در بخش دوم نیز مطالبی با عنوان‌های «آگاهی‌رسانی و روشنگری»، «برائت از مشرکان، نخستین گام در مسیر مبارزه»، «طرح و بررسی مسائل جهان اسلام»، «مبارزه اقتصادی»، «تقویت همبستگی»، «ایجاد اعتماد به نفس و روحیه مبارزه‌طلبی»، «صدور و انتقال بیداری در جهان اسلام»، «حج کانون مبارزه علیه استعمار»، «ایجاد و تقویت روحیه جهاد و مبارزه»، «تقویت هویت تمدنی»، «بیداری دولت‌ها» و «ابعاد عرفانی حج و بیداری اسلامی» منتشر شده‌اند.
در دیباچه این اثر می‌خوانیم: «پس از این‌که خورشید اسلام در شبه جزیره عربستان طلوع کرد، در مدت زمانی کمتر از نیم قرن، تمدن‌های بزرگ زمانه خود را به چالش کشید و در مدت زمانی کمتر از یک قرن، به قدرت تمدنی بزرگی تبدیل شد که گستره جغرافیایی وسیعی از جهان را به خود اختصاص داده بود.حرکت رو به رشد اسلام، در شرایطی ادامه پیدا می‌کرد که غرب، در دوران تاریکی (قرون وسطا) و غفلت تمدنی به سر می‌برد. جنگ‌های صلیبی، اروپای قرون وسطایی را با تمدن متعالی اسلامی آشنا کرد و از این پس، استشراق غربیان با افول تمدنی اسلام و آغاز برون‌رفت غرب از قرون وسطا و ابتدای رنسانس همراه شد؛ غرب با بهره‌گیری از متون و میراث علمی اسلامی و امکانات مادی خویش، تاریخ استعمار را رقم زد.
هر چند در طول این مدت، حکومت‌ها یا دولت‌های مقتدری مانند صفویه یا عثمانی روی کار آمدند، ولی با وجود این، نتوانستند خط سیر نیرومندی را در مقابل تمدن غرب ایجاد کنند. در این مدت، علمای مبارز و روشنفکران متعهد دینی، سعی در زنده کردن دوباره تفکر دینی داشتند. مجموع این فعالیت‌ها را در دو سده اخیر می‌توان در بیداری اسلامی خلاصه کرد.
شکوفایی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی رحمةالله علیه، جرقه رعدآسایی در غفلت‌زدایی اسلامی بود که امواج بیداری آن، به سرعت به سراسر جهان اسلام رسید. امام خمینی با ارایه تفسیر و دیدگاهی جدید از دین و کارکردها و مبانی آن، به نظریه بیداری اسلامی در قالب انقلاب اسلامی، جلوه‌ای خارجی و تحققی عینی بخشید.
در اندیشه امام خمینی، حج با ظرفیت‌ها و کارکردهای اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود در سطح فردی، ملی و بین‌المللی، جایگاه ویژه‌ای داشت؛ به طوری که می‌‌توان ایشان را احیاگر حج ابراهیمی نامید.»
کتاب «حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» نوشته محسن محمدی با شمارگان 5 هزار نسخه،  در ۱۰۰ صفحه به قیمت 15هزار ریال از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده‌است.


ایبنا